Hur stor båt får man köra utan Skepparexamen?

Hur stor båt du får köra utan Skepparexamen är en vanlig fråga. Båtar som överstiger 12 meter i längd och 4 meter i bredd kräver ett Kustskepparintyg (det är den nya benämningen på Skepparexamen).

Båten behöver överstiga båda måtten, både en längd över 12 meter och en bredd över 4 meter för att det ska krävas ett intyg. Det innebär alltså att båten kan vara 14 meter lång och 3,9 meter bred, utan att du behöver något intyg.

hur stor båt får du köra utan skepparexamen

Exempel där båten är 12,4 meter lång och 3,8 meter bred. Här behövs alltså inte ett Kustskepparintyg för att framföra båten.

Det är dock många andra fördelar med ett intyg. Ofta får du en lägre försäkringspremie på din båt, och det kan ofta även vara ett krav för att få hyra båt utomlands. I kursen för Kustskepparintyget får du också viktig kunskap om hur du navigerar i mörker, använder elektronik mm ombord.

Välkommen till oss!