Sjösjuka - så undviker du att drabbas av sjösjuka

Öppet hav och horisont är för många den ultimata upplevelsen på sjön. Men alltför ofta kan upplevelsen grumlas av sjösjuka, speciellt i början av säsongen innan man utvecklat de berömda ”sjöbenen”. Vi listar våra bästa tips för att undvika sjösjuka och hur du kan bli av med den om det är ett faktum.

Varför blir vi sjösjuka?

Alla människor som har ett fungerande balanssystem kan utveckla sjösjuka. Men känsligheteten skiljer sig mycket från person till person. Orsaken är att hjärnan helt enkelt blir förvirrad. Synintrycken stämmer inte överens med balansorganen, vilket gör att hjärnan har svårt att tolka rörelserna. Det sker ofta vid nya rörelser och på sjön speciellt vid långa, rullande vågor.

Lär känna signalerna för sjösjuka?

De första tecknen på att man håller på att drabbas är trötthet och att man börjar gäspa och ofta känner en obehagskänsla över magen. Vidare kan man få svårt att hålla balansen, kallsvettas och bli illamående. En ökad känslighet för lukter och huvudrörelser är också andra symptom. Upprepade kräkningar gör det svårt att få i sig vätska och kan i sin tur leda till uttorkning och förvirring. Med andra ord inga bra egenskaper när du behöver vara alert. Ja, vi känner väl till symptomen på sjösjuka och hur mycket det kan förstöra en upplevelse till sjöss.

Hur undviker jag sjösjuka?

Det positiva, är att det finns en mängd olika sätt att förhindra att drabbas av sjukan. Felet många gör, är att de agerar först när symptomen har börjat visa sig. Men då kan det tyvärr vara för sent. Har du väl blivit sjösjuk är det svårare att bli av med den. Att agera innan, genom att förebygga på olika sätt, är alltså det bästa tipset.

Du börjar redan innan avfärd:

1. Kasta aldrig loss på tom mage

Var utvilad och mätt - se till att ha ätit bastant och kolhydratrik mat innan avfärd.

Sjösjuka Äta innan

Ordentligt med mat innan avfärd i början av säsongen.

2. Åksjukemedel

Om du vet med dig att du eller någon i din besättning lätt blir sjösjuk – ta de mediciner som finns tillgängliga i god tid innan avfärd.

Åksjuketabletter - tex Postafen. Förebygger illamående och kräkningar. Obs! Postafen innehåller laktos, så är du intolerant mot det undvik denna tablett. En annan biverkning är trötthet, vilket du bör vara medveten om eftersom det kan försämra ditt omdöme.

Akupressurarmband - Placeras innan avfärd på handlederna, där de trycker på en punkt som ska lindra illamående.

Tuggummi/Plåster - förebygger och häver illamående.

När du kastat loss:

3. Ät och drick hela tiden

Ett regelbundet intag av snacks och dricka; som chips, jordnötter, chokad, läsk och godis – snabba kolhydrater i olika former - hjälper till att hålla sjukan borta. Du får helt enkelt aldrig vara hungrig – då kan sjösjukan komma.

Sjösjuka styra själv

Snacks och dricka hjälper till att motverka sjösjuka.

4. Styr själv

Det är lättare att undvika sjösjuka om man själv styr båten. Då kan hjärnan lättare förutse de olika rörelserna. Så ett sätt är att den som lätt drabbas av sjösjuka får befinna sig vid rodret.

Sjösjuka styra själv

Att styra kan undvika sjösjukan.

5. Var alltid på däck/uppe i båten

Den bästa platsen att befinna sig är uppe på båten och inte nere i ruffen. Seglar du kan fören vara en plats att undvika eftersom det gungar mest där. I mitten av båten är rörelserna som minst. Placera dig gärna i vinden, eftersom den friska luften hjälper dig att må bra.

Sjösjuka Äta innan

Uppe på däck (kopplad i livsele) med blicken på horisonten.

Om du har drabbats av sjösjuka:

6. Fokusera på en fast punkt

Att i detta förvirrande rörelsemönster för hjärnan fokusera på en punkt som inte rör sig är ett hett tips. Det enda som brukar finnas att tillgå på havet är horisonten, där du med fördel fäster blicken under en lång tid.

7. Frisk luft

Om du inte redan sitter i vinden, så placera dig i vindens fläkt. Det brukar motverka illamåendet.

8. Ät och drick

Trots att du antagligen redan är illamående så försök ändå att äta och dricka hela tiden. Snabba kolhydrater som läsk och godis är i detta läge bra för att få bukt med just illamåendet.

9. Somna

Fungerar inget annat, så gå ner i båten och lägg dig på rygg på durken, där rörelserna är som minst. Försök att somna, det minskar symptomen.

Sjösjuka sova

Ibland är sömn sista utvägen.

”Trots att jag vistats på sjön i 35 år, sedan jag var 10 år, gjorde jag alla fel man kunde göra under en seglats till Gotland. Jag och en vän kastade loss tidig morgon från Trosa, på tomma magar och för tunt klädda för vädret. Det dröjde ingen lång stund innan vi båda hade fallit för sjösjukan utanför Landsort. Vi hade vårt snacks nere i ruffen, men ingen av oss klarade av att ta oss ner och hämta det p g a illamåendet. Eftersom vi inte hade varit förutseende och agerat för att förebygga den, slutade det med att vi satt där, under den 14 timmar långa seglatsen och var illamående. I hamnen vi skulle angöra på Gotland tar man sikte på en enslinje. Med två minst sagt, nedsatta styrmän, var vi glada att vi lyckades undvika grunden som omgav linjen. Det spelar ingen roll hur van du är på sjön – alla kan drabbas och speciellt i början på säsongen. Man lär sig - och mest av sina misstag!”

Tim Svensson, Grundare, Navigationsskolan.se