Våra kuster och allemansrätten ger oss nästintill obegränsade möjligheter att upptäcka fantastiska naturhamnar med båt. Att lägga till vid en enslig klippa är den ultimata naturupplevelsen för många. Men hur lägger man egentligen till med båt på bästa sätt mot en klippa och vad behöver man tänka på? Navigationsskolan guidar dig rätt.
Studera vinden
Hur blåser vinden och från vilket håll? Kommer vinden att vrida under dagen eller ev. natten om du planerar att övernatta i naturhamnen?
Hitta en skyddad hamn
Använd sjökortet och väderstrecken för att hitta en plats som är skyddad för den aktuella vinden under den tid du planerar att ligga förtöjd. Exempel. Blåser vinden nordligt så behöver jag alltså välja en hamn som är placerad i sydlig riktning. (Vinden ska blåsa ut från viken och inte in i viken) Valet av en lugn hamn med både lä och stilla vatten är avgörande för att tilläggningen ska blir smidig.
Exempel på där vi hittar en bra naturhamn utifrån vindriktningen.
Undersök djupet
Kör sakta fram till den klippa du planerar att lägga till vid och undersök vattendjupet närmast land och runt båten. Ekolodets djupanvisning på motorbåtar sitter ofta i aktern, medan den på segelbåtar oftast sitter vid kölen i mitten. Undantaget om du har ett framåtseende ekolod. Åk därför ytterst sakta in mot klippan och håll utkik fram i fören på båten så att du i tid hinner upptäcka ev. grunda stenar i vattnet eller utskjutande klippavsatser och avgöra det verkliga djupet. Se till att djupet runtomkring båten också är tillräckligt, så att du har marginal om båten skulle börja driva ner av vinden.
Backa ut från land
Om platsen du valt har tillräckligt djup och är lämplig för att gå i land vid, en avsats tex – backa långsamt ut igen.
Förbered tampar och ankare
Säkerställ att du har förberett två långa förtampar på vardera styrbord och babord sida. Tamparna ska var fästa i båtens knapar, då dessa är tamparna du ska gå iland med och fästa båten med. Fäst ankarlinan i båtens akter, så att ankaret inte sjunker till botten om du skulle behöva släppa linan. Säkerställ så att ankarlinan löper fritt och inte har knutar eller trassel och placera ankaret så att du lätt kan släppa det.
Ankra
Släpp ankaret på lagom avstånd från land. (Se bild nedan hur lång ankarlinan behöver vara för att få bästa fäste i botten) Håll linan försiktigt sträckt under tiden du långsamt kör in mot land, detta för att undvika att linan fastnar i propellern eller rodret under båten.
Exempel där vi ankrar på 3 meters djup och lägger ut lina motsvarande cirka 5 gånger djupet.
Lägg i back
Någon meter från land lägger du i backen så att båten stannar. Lägg båten så nära att den person som ska gå iland kan kliva och inte behöver hoppa i land. Enklast är att gå i land baklänges. Personen kan då vid behov ”hålla emot” båten för att förhindra att den skadas i fören på klippan.
Förtöj
Ta de båda förtamparna och lägg fast tampen som går upp emot vinden först (lovart), det förhindrar att båten börjar driva om du har sidvind. Lägg tamparna omkring varsitt träd eller i förankringsringar på land, så att tampen löper tillbaka och förankras i båten. (Undvik att lägga tampen ett eller flera varv runt trädet, eftersom du från båten vill kunna justera längden utan att behöva lossa tampen i land. Det är mycket värdefullt om det tex hastigt skulle blåsa upp och du behöver kasta loss snabbt. Då drar du tampen ombord och slipper gå i land, vilket kan vara svårt om det går sjö). Saknas det träd eller något att fästa tamparna i, så finns bergskilar att slå ner i klippan, där du fäster tamparna.
Exempel på en lång förtöjningstamp som går runt ett träd och sen tillbaka till båten.
Spänn upp båten
Spänn upp ankarlinan genom att försiktigt dra i linan så att ankaret gräver ner sig i botten. Ryck inte i linan, eftersom ankaret kan släppa då. Spänn linan eftersom den gör att båten hålls ifrån klippan. Ha god marginal från klippan, speciellt om det finns risk för svall från andra förbipasserande båtar. Säkerställ att ankaret har fäst ordentligt.
Lägg ett spring
Om vinden är kraftig eller måttlig så kan behovet av att lägga ett spring för att avlasta ankaret mot vinden, vara klokt. Se i bilden nedan hur springet, (den extra tampen) läggs från aktern eller midskepps på den sida av båten som vinden väntas komma ifrån under natten.
Exempel på där vi lagt ett spring.
Marginal till land
Ska du ligga i en naturhamn över natten, se till att släppa ut förtamparna ngn extra meter och spänn upp ankarlinan lika mycket. Det är alltid bra med marginal till land om det skulle komma svall nattetid eller om vinden oväntat vrider.
Spring
Se över behovet av att lägga ett extra spring om vinden tex vrider under natten.
Rätt knop
När du ska förankra i te x ett träd så kan du även använda dig av knopen ”Dubbelt halvslag” (för mindre båtar). Eller ”Dubbelt halvslag om egen part”. Se i filmerna nedan hur du slår dem.
P.S. Ska du lära dig en knop riktigt bra och som du kommer ha mycket stor nytta av, lär dig att göra en pålstek.
Lycka till och hoppas du får njuta av många vackra oupptäckta platser i vår vackra natur!
Dubbelt halvslag.
Dubbelt halvslag om egen part.
Vill du lära dig mer så rekommenderar vi att du börjar med att ta Förarintyg och eventuellt går vidare med Kustskepparintyg efter det.
Varmt välkommen!
Tim Svensson, Navigationsskolan.se