Logotype som länkar till förstasidan

Vattenskoterkörkort

Vattenskoterkörkort och intyg för vattenskoter

Regeringen har beslutat att införa ett obligatoriskt körkort för vattenskoter från och med den 1/5-2022 (ett Vattenskoterkörkort).

I beslutet framgår att den som redan har ett Förarintyg för båt, kan ansöka om att få det nya intyget för vattenskoter, utan att göra ett nytt prov.

Förarintyget för båt ska vara utfärdat innan 2022-05-01 (examinering med godkänt resultat behöver göras senast 2022-04-30). När du har tagit Förarintyget för båt så går du till Transportstyrelsens hemsida och ansöker enkelt om ett Förarbevis för vattenskoter (sista dag för ansökan är 2023-04-30).

Efter den 1/5-22 behöver du ta ett separat vattenskoterkörkort med teori och praktisk körning. Det är inget som vi tillhandahåller i dagsläget men om du googlar på exvis "vattenskoterkörkort" så finns det alternativ att välja på.

Ta intyg redan nu och förbered dig för ett båtkörkort

Vill du ta Förarintyg båt eller Kustskepparintyg så har vi dessa utbildningar helt online. Vi rekommenderar att du tar något av dessa intyg nu. När/om de inför ett obligatoriskt båtkörkort så kan du troligen konvertera ett sånt intyg till ett båtkörkort på samma sätt som man kunde göra till ett vattenskoterkort tidigare.

Varmt välkommen till Navigationsskolan!

Navigationsskolan.se

Strandvägen 3