Navigera med transportör

Du kommer troligtvis att använda en navigator eller en app på en padda eller telefon för att ta ut kurser i det dagliga båtlivet. Men ett kunskapskrav för förarintyget är att man ska kunna lägga ut en kurs i sjökortet med hjälp av en transportör. Det är dessutom mycket bra att få en grundförståelse för hur det fungerar med grader och väderstreck.

Lägga ut kurs med transportör

Transportören är en linjal som till formen är en halv kvadrat med en vinkel i 90° och två i 45°. På transportören har du två olika gradskalor; en 0-180° och en 181-360°. Beroende av vilken kurs du ska ta ut, så använder du antingen den ena eller andra skalan.

På långsidan av transportören hittar du en längsgående linje, den bryts mot en linje i 90° vinkel som går ut mot spetsen. Där linjerna möts har du skärningspunkten.

Lägga ut kurs med transportör

Vid passarens spetsar är skärningspunkten du drar till en longitud.

Börja med att rita ut din kurslinje i sjökortet (med blyerts). Lägg transportören med den långa längsgående linjen på kurslinjen. (Obs, vänd alltid transportören så att 90 graders vinkeln pekar mot dig.) Använd en linjal och parallellförflytta transportören till närmaste meridian så att skärningspunkten hamnar på meridianen. Nu läser du av kursen i nederkant på transportören. Du ser att det är två kurssiffror i nederkant, på gradskalan står det exempelvis 290° och 110°. Om du ska snett neråt höger (SO) är det siffran 110° men ska du snett uppåt vänster (NV) är det 290° som är kursen du söker.

Se även filmerna nedan där vi övar på att lägga ut kurser med transportör och även visar hur vi lägger ut en kurs på en läsplatta/padda.

Vill du lära dig mer om sjökort så har du en egen artikel om sjökort här.

Välkommen till Navigationsskolan!