Vanliga frågor och svar

navigationsskolan frågor och svar omdömen

Fråga: Behöver jag passa några tider när jag går kursen?

Svar: Inte alls, du väljer helt själv när du loggar in på utbildningsplattformen och tar del av kursen. Du kan logga in hur många gånger du vill och göra om övningarna om det behövs. Vissa väljer att läsa intensivt under 1-2 dagar medan andra fördelar ut det under några veckor. Du har tillgång till plattformen i 9 månader.

Fråga: Vi är flera i familjen som vill gå kursen, hur fungerar det?

Svar: Det är en utbildning per person, men däremot fungerar det bra att dela på övningsmaterialet om ni önskar det. Vid beställning av kursen för flera personer fyller ni i beställningsformuläret en gång per familjemedlem. (Då blir det rätt med namn, e-post mm direkt i utbildningen).

Fråga: Hur länge har jag tillgång till kursen?

Svar: Inom 24 timmar efter att du beställt kursen får du inloggningsuppgifter till vår utbildningsplattform och kan börja direkt. Du har tillgång till plattformen under 9 månader.

Fråga: Hur lång tid tar det att gå Förarintygskursen?

Svar: Det beror på vilka förkunskaper och vilken ambitionsnivå man har. Om vi utgår ifrån att man är nybörjare så finns exempel på när man läst kursen intensivt under en till två dagar, till att man läst lite då och då under några veckors tid. En rekommendation är att man avsätter några timmar i veckan under 1-2 veckors tid för utbildningen. Då hinner kunskapen sjunka in och fastna. I slutet av kursen finns flera övningsprov för att verifiera kunskapen mot och då ser man om det är något område man behöver stärka upp.

Fråga: Behöver jag övningssjökort, passare, transportör och bok?

Svar: Om du inte har övningssjökort, passare och transportör sedan tidigare så behöver du addera det för att kunna göra uppgifterna i kursen. Boken Fritidsskepparen är inget måste för kursen men en bra bok om du vill fördjupa dina kunskaper och ha med ombord framöver. Till Kustskepparintygskursen så rekommenderar vi att du har boken som komplement. När du köper boken från oss får du alltid den senaste utgåvan. Du kan alltid addera material och bok i efterhand om du vill.

Fråga: Hur gammal behöver man vara för att ta Förarintyg?

Svar: Från det år du fyller 12 år får du skriva upp för förarintyget. För Kustskepparintyget gäller 15 år.

Fråga: Vilka övningssjökort använder ni i kurserna?

Svar: I Förarintygskursen använder vi övningssjökort 616 och i Kustskepparintygskursen är det övningssjökort 61 som gäller. Övningarna i kurserna och i övningsproven utgår från de sjökorten, så för att få bäst behållning av kurserna så rekommenderar vi att du använder de korten. Beställer du övningssjökorten från oss får du alltid den senaste utgåvan från Sjöfartsverket.

Fråga: Kan jag använda kursen både på datorn och på mobilen?

Svar: Självklart, utbildningsplattformen är anpassad för att fungera bra på alla olika skärmar.

Fråga: Om jag har några frågor när jag går utbildningen, kan jag få någon hjälp då?

Svar: Självklart, maila dina frågor till [email protected] så får du snabbt svar av en erfaren lärare.

Fråga: När jag gått kursen och ska boka tid för examination, hur gör jag då?

Svar: När du har gått igenom kursen, övningsfrågorna och övningsproven och känner att du tagit till dig kunskapen är du redo att skriva upp för en förhörsförrättare som NFB (Nämnden för båtlivsutbildning) tillhandahåller. Länkar och tydlig information om detta finns inne i utbildningsplattformen.

Fråga: Ska jag välja Förarintygskursen eller kursen för Kustskepparintyget?

Svar: Kursen förarintyg rekommenderar vi att du börjar med om du är osäker på din grundkunskap. Därefter kan du bygga på med kursen kustskepparintyg direkt i utbildningsplattformen.

I det fallet betalar du bara för påbyggnadskursen kustskepparintyget som är en fortsättning på kursen förarintyg (du betalar då bara mellanskillnaden mellan förarintyget och kustskepparen).

Fråga: Hur fungerar kursgarantin?

Svar: Skulle du mot förmodan få problem vid examinationen och inte klara provet kan du alltid komma tillbaka och gå onlineutbildningen igen utan extra kostnad.

Fråga: Gäller Förarintyget även för vattenskoter?

Svar: Ja, förarintyget för fritidsbåt gäller även för vattenskoter om intyget är utfärdat innan den 1/5 2022 (examinering med godkänt resultat behöver göras senast 2022-04-30). Men du måste ansöka hos Transportstyrelsen för att få förarbeviset för vattenskoter utfärdat. När du har tagit Förarintyget för båt så går du till Transportstyrelsens hemsida och ansöker om ett Förarbevis för vattenskoter (sista dag för ansökan är 2023-04-30).

Efter den 1/5-22 behöver du ta ett separat vattenskoterkörkort med teori och praktisk körning. Det är inget som vi tillhandahåller i dagsläget men om du googlar på exvis “vattenskoterkörkort” så finns det alternativ att välja på.

Fråga: Är priserna inklusive moms på hemsidan?

Svar: Alla priser som är angivna på hemsidan är inklusive moms.

Om du vill beställa någon av utbildningarna så gör du det enklast på hemsidan Förarintyg, Kustskepparintyg eller VHF Certifikat. Vill du läsa mer om vad andra kunder säger om våra utbildningar finner du det på sidan omdömen.

Varmt välkommen!